Back to School for Nerds - Tanulási tippek érettségire

Kedves Olvasó!



Rengeteg bejegyzést és videót láttam mostanában Back to School témában, így van ez minden évben, de nagyon ritkán találkozni olyannal, mikor a tényleges tanuláshoz adna segítséget. Én már leérettségiztem, szerencsére mindenből jó eredménnyel és nekem is vannak tippjeim/trükkjeim, amik nekem legalábbis hasznosak voltak. Vannak dolgok, amikre már csak utólag jöttem rá, ezeket is megosztom itt. És itt a videó, ami ihlette ezt a bejegyzést:



Egy kis angoltudás nem árt hozzá, de nekem is inspiráló volt. Remélem hasznos lesz számotokra a tapasztalatom és sikeres érettségivel zárjátok az iskolát!



1. Figyelj órákon

Tapasztalataim szerint a tanárok kilencven százaléka azt kéri vissza, ami elhangzik az órán, függetlenül a tankönyvben írtaktól és sokszor még a lediktált jegyzettől is. Amit akkor egyszer elmondanak, azt már sehol sem fogod tudni bepótolni. Én sem szerettem minden tanárom magyarázatát, de ha már bent ülsz az órán, érdemesebb figyelni, mert már 1-2 mondat is nagy segítség tud lenni tanulásnál. Ha szerencsés vagy és jó tanárt fogsz ki, még tanulnod sem kell, elég átolvasni egyszer a jegyzeted, hiszen az emberi szót nem pótolhatja semmi sem.

2. Jegyzetelj


Ha diktál a tanár, akkor azt írd le. Ha nem szokott diktálni, figyelj az órán és a számodra fontos dolgokat írd le magadnak. Már egy-egy szó is sokat tud segíteni abban, hogy később emlékezz az órán elhangzottakra és össze tudj állítani egy vázlatot, aminek segítségével akár évek múlva is könnyen fel tudd eleveníteni a megtanult anyagot. A kézzel írás állítólag segít az agyunknak hosszabb távon is elraktározni az információt. Szerintem az sem fontos, hogy ez a jegyzeted szép legyen, inkább legyen meg minden leírva, később le is írom, miért.

3. Megfelelő hangulat

Ha a suliban megtettél mindent, hogy a lehető legtöbbet megtanulj már ott helyben, ideje otthon is folytatni ezt. Találj otthon egy kényelmes helyet, ahol nyugodtan ülhetsz hosszútávon is. A lényeg, hogy csendes, számodra otthonos, kényelmes helyet találj. Nekem a rendetlen íróasztalom és a téli délutánokon a fűtőtest mellett való összegömbölyödés vált be, neked talán katonás rendnek kell lennie, hogy nyugodt legyél. Csinálj teát, gyújts meg egy gyertyát és koncentrálj.

4. Social media stop


Mindenki ismeri a helyzetet, mikor leül tanulni, a telefon pedig újabb és újabb üzenetet jelez. Email, Intagram, Twitter, Messenger, hadd ne soroljam. Némítsd le a telefonod teljesen és tedd el magadtól minél messzebb, mert ha egyszer a kezedbe kerül, akkor már nem fogod tudni letenni. Ha kénytelen vagy laptoppal dolgozni, érdemes kikapcsolni az internetet vagy kikeresni a szükséges anyagokat, kinyomtatni.

5. Rendszerezz

Ha még most kezded a középiskolát, már most nyiss egy mappát a tételeidnek. Én már kilencedikben is kaptam ki angolból rengeteg tételt, amiknek valahogy tizenkettedikre nyoma veszett… Rengeteg papírt kaptam az évek alatt, amik rendezetlenül kallódnak füzetből könyvbe, aztán a vegyes kupacba, ahol semmit sem találtam, mikor szükségem volt rá. Szánj rá négy-öt percet minden nap, hogy legalább egy irattartóba elkülönítsd a szükséges papírokat, ami pedig nem kell, dobd ki.

6. Elmetérkép (mindmap)


Még egy dolog, amit nem csináltam kilencediktől, de már nagyon bánom. Ez lényegében egy képszerű vázlat, ami nagyon röviden, tömören, színesen, az agyunknak lehető legjobban dolgozza fel az információt. Eleinte nagyon sok időnek tűnik az elkészítése, de 10-15 ilyen térkép elkészítése után mestere leszel a dolognak. A legjobb része az egésznek,  hogy az anyag legalább 90%-át megjegyzed a leírtaknak. Ne akarjátok tudni, kilencedikben csináltam egy ilyen térképet kémiából és még mindig előttem vannak a nagy kémikusok, de azon kívül semmi másra sem emlékszem abból a 2 évből…
A szóbeli vizsgáimra ezekkel készültem fel. Mint vázlatírásnál, itt is alkalmaztam történelemnél például az előzmények-főbb események-következmények vagy irodalomnál az író-mű-konklúzió sémát, de el lehet térni ezektől is.
EZEN az oldalon nagyon sok hasznos dolgot leírtak ezzel kapcsolatban (is).

7. Elő a sorkihúzókkal

Nálam az sosem működött, hogy egy színnel kihúzom a lényeget, mert arra emlékeztem, hol volt az információ, arra azonban nem, hogy mi volt az. Így a színeket bizonyos dolgokhoz párosítottam és (főleg töriből) nagyon sokat segített képben maradni a helyekkel, évszámokkal és személyekkel.

A nálam működő rendszer:
Sárga - személy
Zöld - hely

Rózsaszín - évszám
Narancs - címek
Kék - fontos információ

8. Megfelelő időbeosztás

Nem mindegy az sem, hogyan osztjuk be az időnket. Általában a 20 perc tanulás – 5 perc pihenő kombinációt ajánlják, de könnyű elcsúszni azzal az öt perccel. Én általában ha leültem, egy órát is végigtanultam egyhuzamban, aztán csináltam valami mást és mondjuk egy félóra múlva visszatértem. Érdemes próbálgatni, mi működik igazán.
Másrészt pedig ne hagyd utolsó pillanatra a dolgozatokat sem. Ha csak annyit teszel meg, hogy miután hazaérsz átolvasod a jegyzeteid (fél óránál többet úgysem fog igénybe venni) már tettél azért, hogy a dolgozatra könnyebb legyen a felkészülés. Az sem árt, ha szünetben szánsz egy fél percet arra, hogy a szemeddel csak végigfusd a jegyzetet és ismét képbe kerülj. Az anyagok általában egymásra épülnek, így nehéz megérteni valamit, ha az előző anyagról fogalmad sincs.
És persze a matematika házi feladatok, küszködj velük és kérj segítséget, érettségin hálás leszel magadnak érte.

9. Bullet Journal



Én mind a négy évem alatt használtam jegyzetfüzetet, mert olyan az eszem, mint egy aranyhalé, most azonban találtam egy új megoldást. A neten többféle videó is van bullet journal készítésről (én EZT és EZThasználtam). Még nem használtam élesben, szeptembertől lesz bevetésben az új naplóm, de már most látom, mennyivel könnyebb lesz az előre rendszerezett lapokra írni, mint össze-vissza feljegyezni mindent és ott keresgélni a dogák és beadandók dátuma után.
Nem szükséges minden oldalt neked is megcsinálni, válogass, próbálj ki több formát, szabd magadra a saját naplód. Én például nem tudok olyan szépen írni, mint itt a képen és a videókban, így nyomtattam magamnak feliratokat meg ilyesmiket, úgy is teljesen működőképes az egész, ne riasszon vissza, ha te is kétbalkezes vagy, mint én.

10. Csoportos tanulás / Magyarázz!

Én elég jó tanuló voltam a négy évem alatt, így nagyon sokszor megkértek, hogy magyarázzak el valamit, amit ők nem értenek. Mikor valamit neked kell átadnod valakinek, akkor tényleg kiderül, mennyire vagy képben a tananyaggal, mert ha jól el tudod mondani valakinek, akkor a dogában is jó leszel. Erre nagyon jó megoldás barátokkal összeülni és egymásnak magyarázni a homályos részeket.
Ha erre esetleg nincs lehetőség, otthon, egyedül is tudsz gyakorolni, tégy úgy, mintha magyaráznál valakinek (furán jön ki először, de lényegében csak a tananyagot ismétled hangosan). Azokat a részeket, amiket nem tudsz első csapásra folyékonyan visszaadni, még nem elég mélyen ivódtak beléd.

11. Gyakorolj régi érettségi feladatsorokon

Ha meg akarod tudni, hogy állsz a tudásoddal, ITT az összes eddigi érettségi feladatsort megtalálhatod.  ITT pedig a kiadott mintafeladatok bujkálnak. Teszteld magad, számold ki a százalékod, ha még nem tanultál bizonyos részekről, azt hagyd ki. A végső teszt ez lesz, erre kell a leginkább felkészültnek lenned.
Ráadásul ezek a feladatok általában ugyanarra a sémára épülnek, fel lehet bennük fedezni a logikát, szóval nyálazd át a régieket és amikor eléd kerül élesben a papír, már ismerni fogod a menetet. (Vigyázat, változott az érettségi, szóval főleg az újakat érdemes már nézegetni, de gyakorlásnak a régiek sem rosszak).

12. Kezd tanulni időben


Főleg érettségire, komolyan. Én végig tanultam a négy év alatt, de mikor tizenkettedik elején elkezdtem a töris és szakmais feladatokat ismételni, rájöttem, hogy szinte semmire sem emlékszem. Még időben voltam és a feladatsorokat átnézve rájöttem, mit kell nagyjából ismételni (ókor, khm). Szóbelire az írásbeli és szóbeli közti szünetben készültem fel, ami úgy alakult, hogy nyolcvan tételem volt (ami kevesebb, mint általában, hiszen angol emelt szinten nem nyilvánosak a tételek) és napi 4 tételt kellett megtanulnom hétfőtől szombatig. Nagyon nehéz volt tartani a lépést egy idő után és hiába volt még egy hetem utána ismételni, már nagyon fáradt voltam. Megoldható, nekem is sikerült, de ha tehetném, legalább egy tárgy tételeit már jó előre tanulgattam volna, könnyebb dolgom legyen.

Ahogy Cristine is mondta az első videóban a bejegyzés elején: az iskola nem azért van, hogy könnyű legyen, ez kemény munka. Azonban lehet teljesíteni, itt vagyok élő példának (pedig még egy szakmai érettségit is túléltem, igaz, hogy szünettel a blogon).

Nagyon sok sikert kívánok nektek a következő évhez és ne feledjétek el, hogy a tudás mindig menő. Főleg mikor rád számíthatnak a többiek, ha segítségre van szükség, mert ők nem tudják, amit te :D

Kívánjatok nekem is szerencsét azért az egyetemhez!

Niki

Képek forrása: Google

Megjegyzések